Urmaresc stagiunea studenteasca de cativa ani, dupa cum se poate observa si din postarile de pe blog.
Din octombrie am tot cercetat site-ul UNATC, sa vad cand incep primele piese ale generatiei 2016. Trece octombrie, trece chiar si noiembrie si ...inca nimic.
Intarziere destul de mare fata de anul trecut.
Cand deja deveneam ingrijorat, aflu ca vor vedea lumina reflectoarelor primele trei spectacole la inceput de iarna.
Asteptarea totusi a meritat, caci am fost joia trecuta la premiera unei piese ce m-a surprins placut.
Vrajitoarele din Salem de Arthur Miller, un text deloc usor, un proiect destul de curajos al tinerei regizoare Diana Pacurar.
Miller a scris textul in 1953, ca o alegorie intre procesele din Massachusetts din 1693 (cand zeci de femei au fost executate pentru banuiala de vrajitorie) si procesele agresive ale procurorilor americani din anii '50, impotriva oricaror persoane banuite de tendinte socialiste.
Sala Cojar de la Palatul copiilor a fost destul de plina, chiar daca evenimentul nu a fost promovat foarte tare, iar piesa s-a jucat doua zile la rand.
Asteptand sa se ridice cortina, ma intrebam daca ma va plictisi o piesa atat de lunga (are mai bine de trei ore), dar iata ca nu ...odata intrat in actiunea si atmosfera piesei, n-am simtit curgerea timpului.
Totul incepe in miez de noapte la o procesiune condusa de sclava Tituba (Selina Colceru), cu tinere fete ce danseaza in jurul unui cazan cu o potiune aburinda.
Cand reverendul Parris (Florin Kevorkian - lector universitar) le surprinde, fetele fug speriate, iar de a doua zi va incepe intreg sirul de probleme.
Fiica sa, Betty (Alexandra Raduta) cade bolnava la pat, fara leac, la fel si alte fete din orasel.
Imediat incep banielile, intrigile, acuzatiile - totul aducand o stare generala de confuzie si tensiune ce vor constitui tema dominanta a piesei.
Sunt aduse in discutie cele mai grave acuzatii din epoca: pactul cu diavolul, vrajitoria - pedepsite dupa lege cu spanzuratoarea.
Interesul fiecarui personaj se va lovi de al celuilalt:
Ann Putnam (Miruna Sovaiala) e principala acuzatoare, cu un caracter inrait de un trecut dureros.
Pastorul John Hale (Andrei Redinciuc) crede in vrajitorie si vrea sa vindece fetele, dar apoi se va ingrozi de turnura ce o vor lua evenimentele.
John Proctor (Stefan Mohor) si amicul sau Giles (Adrian Piciorea) sunt impotriva superstitiilor si vor sa afle adevarul, cu atat mai mult cand sotiile lor - Elizabeth (Vera Ungureanu) si Martha - sunt acuzate si ele de vrajitorie.
In fine, plini de cinism, stau Abigail (Rusalina Bona) - nepoata lui Parris, si Thomas Putnam (Eduard Burghelea) - principalii beneficiari ai vanatorii de vrajitoare.
Un alt personaj cheie este Mary Waren, slujnica lui Proctor, prinsa la mijloc intre atatea interese, jucata excelent de Oana Carmaciu, mai ales in scena procesului.
Acest proces (din partea a doua a piesei) aduce in scena (inevitabil) si judecatorul: un om rece, mai dornic de a respecta procedurile de tribunal si de a gasi repede un vinovat, decat de a afla adevarul. Un rol foarte bun, facut de profesorul Stefan Velniciuc.
Ma opresc aici cu detaliile despre actiune, mentionez doar ca binele si adevarul s-ar putea sa nu castige partida in Salem, iar franghiile ce domina decorul isi vor gasi un scop la final.
Am fost destul de uimit si cand am aflat ca pregatirea spectacolului s-a facut in timp record (cam doua luni), ceea ce e o performanta avand in vedere (cum spuneam mai devreme) ca nu-i deloc un text usor.
E explicabil astfel de ce jocul tinerilor actori nu-i inca rodat pe deplin (in prima parte a piesei s-au mai vazut mici ezitari, scapari, sau replici spuse prea liniar) dar pana la gala din iunie sigur totul va fi asa cum trebuie.
A inceput cu dreptul stagiunea studenteasca a generatiei 2016, astept sa vad cu ce ne vor surprinde studentii la actorie si regie si in continuare, in anul ce va incepe in curand.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu